ÇEKÜD, bilimsel çevrelerin çevre ve ahlak ilişkisi ile ilgili akademik bilgi birikiminden faydalanmak, çevre-ahlak bağlamındaki geçmişten günümüze pek çok algıları ortaya koymak, tartışmak, yeni ufuklar açmak, yapılabileceklere ilişkin yeni ve farklı önerilerin ışığında daha derinlikli bir şekilde konunun önemine dair bir farkındalık sağlamak amacıyla, Gaziantep Üniversitesi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi ve Şehitkâmil Belediyesi işbirliğiyle düzenlenen “Ulusal Çevre Ve Ahlak Sempozyumu” 04-05 Ekim 2013 tarihleri arasında Gaziantep’te düzenlendi.
Gaziantep Üniversitesi’nin (GAÜN) konferans salonundaki organizasyonda üniversitelerden gelen akademisyenler 3 ayrı oturumda 44 tebliğ sundu.
Sempozyum bildirilerine ulaşmak için TIKLAYINIZ
Etkinlik fotoğrafları için TIKLAYINIZ
Sempozyum Haberleri :
Çevre Ve Ahlak Sempozyumunda Manevi Kirliliğe Dikkat Çekildi
Gaziantep Üniversitesi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Şehitkâmil Belediyesi ve ÇEKÜD işbirliğiyle düzenlenen Çevre ve Ahlak Sempozyumu Gaziantep’te düzenlendi. Gaziantep Üniversitesi’nin (GAÜN) konferans salonundaki organizasyonda üniversitelerden gelen akademisyenlerin 48 tebliğ sunduğu 3 ayrı oturumda, öğretim üyeleri, katılımcılarla sohbet imkânı buldu.
Sempozyum, GAÜN Kampüsü’nde ağaç dikme töreniyle başladı. Gaziantep Vali Yardımcısı Nursel Çakıroğlu, Şahinbey Kaymakamı Uğur Turan, Şehitkâmil Kaymakamı Mehmet Aydın, Gaziantep Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Yavuz Coşkun ile akademisyenler ağaç dikti. Atatürk Kültür Merkezi’ndeki açılış töreninde konuşan Gaziantep Üniversitesi (GAÜN) Rektörü Prof. Dr. Yavuz Coşkun, Şehitkâmil Belediyesi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi ve ÇEKÜD ile böyle önemli bir toplantıya ortaklık yaptıkları için mutlu olduklarını belirtirken, sempozyumun düzenleyicisi İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mustafa Doğan ve Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Türkay Dereli ‘ye teşekkür etti. Türkiye’de ilk olarak bir devlet üniversitesinde toplumsal duyarlılık dersini zorunlu ders olarak okutan üniversite olduklarını, şimdi ise tüm fakültelerin birinci sınıflarında ‘Etik’ dersi verilmesinin kararlaştırıldığını ifade eden Rektör Coşkun konuşmasını şöyle sürdürdü:
KURALLAR BAZEN CAN ACITMALI Kİ KABUL GÖRSÜN “Üniversiteler izole, steril, toplumdan uzak yaşamı olan organizmalar olamazlar. Bunu hep söylüyorum. Bu konuda arkadaşlarımızla büyük çabamız oldu ve toplumdan da karşılık bulduk. Çok güzel bir sinerji ortaya çıktı. Üniversiteler akıl ve etiğin en üst düzeyde kurumsallaştığı yerler olmalı. Bu akıl ve etiğin birleştirilerek topluma bir şeyler katılması da gerekir. Neticede biz akademisyenler, insanın eğitimine dair son basamağının temsilcileriyiz. İnsanı eğitimle yoğurarak, iyi insan olma noktasında çaba göstermeliyiz. Çevreyi insanlara öğretemiyoruz maalesef. Matematik, coğrafyayı son derece iyi bilen bir çocuk, dört çeker jeepin camından fıstık kabuklarını atmasını biliyor. Etik değer, hayvan sevgisi, insan sevgisi, vatan sevgisi, anne sevgisi, Allah sevgisi bütün bunların verilmesi gerekir. Maalesef bunlar milli eğitimde verilmiyor. Milli eğitime gelmeden önce aile içerisinde de bu sevgi verilmiyor. Biz, çevreyi bize hizmet sunan, bizim onu kontrol edebileceğimiz bir metal görüyoruz. Bu böyle değil. Siz çevreye ne verirseniz çevre size geri dönüşümünü verecektir. Bugün size vermezse, yarın çocuğunuza verecektir. Biz hayatımızı sorgulamalıyız. Sorgulanmayan hayat yaşamaya değer değildir. Bu bilincin yatay bir şekilde toplumun tüm katmanlarına yayılması konusunda çaba göstermemiz gerekiyor. İyi yapan ödüllendirilmeli. Bira şişesini içip asfalta atanın, fıstık kabuğunu atanın ehliyetini alacaksınız. Toplumsal kurallar gerektiğinde acıtmalı ki kabul görsün.”
ÇEVRE SÖYLEMLERDE KALMAMALI
Şehitkâmil Belediye Başkanı Rıdvan Fadıloğlu ise konuşmasında, yaşadığımız çevrenin her noktasında üniversitenin olması gerektiğini belirtirken, bir işin başarıya ulaşmasında akademik çalışmanın varlığının göz ardı edilemeyeceğini dile getirdi. İnsana yapılan yatırımın, insanlarda toplumsal bilinci artıran, çocukların öğrenme çağında çevre bilincinin aşılanmasıyla mümkün olabileceğini vurgulayarak şöyle dedi: “Çocuklara yatırım yaptığımız zaman bu meseleyi kökünden halledebiliriz. Ama bunu Gaziantep’in eğitim sorunu olduğu gibi bir hamlede çözme şansımız yok. Çevre ile ilgili yapacağımız şey, özellikle okul çağındaki çocukların bilincini, ahlaki değerlerini, manevi değerlerini geliştirdiğinizde, yolun üstündeki bir taşı alıp kenara koymanın sadaka-i cariye olduğunu bilmesi, yarın kıyametin kopacağını bilse de elindeki fidanı dikmesi gerektiği bilincini aşılarsak bu meseleyi kökünden çözeceğiz. Biz her sene mart ve ekim aylarında ağaç dikim çalışmalarını devam ettiriyoruz. Çevre konusunun yalnız söylemlerde değil, proje bazında da diğer üniversite bölümlerinde tek tek ele alınması gerektiğine inanıyorum.”
GAÜN’LÜ ÖĞRENCİLERLE GURUR DUYDUM
Hasan Kalyoncu Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Tamer Yılmaz sempozyuma gösterdikleri ilgiyle salonu dolduran Gaziantep Üniversitesi öğrenciyle gurur duyduklarını belirterek başladığı konuşmasında ‘Ahlak’ ile ‘Çevre’ kavramlarının bir sempozyumda birleştirilmesini çok ilginç bulduğunu vurguladı. Bütün bilim insanlarının artık çevreyi dikkate alması gerektiği vurgusunu yapan Yılmaz şunları söyledi: “Bundan sonraki yaklaşımlarımızda ekolojik değerlerin daha çok dikkate alınması gerektiğini düşünüyorum. Bir uçak, motor yapılırken onun ekonomik olduğu kadar, ekolojik olması gerektiğinin de artık bir kıstas olarak göz önünde bulundurulması gerekliliğine inanıyorum. Yine bir enerji kullanıyorsak o enerjinin çevreye minimum zarar veren bir enerji olarak seçilmesi gerektiği bilincini paylaşmamız gerektiğini göz ardı etmememiz gerektiğini düşünüyorum. Bu yolda da bizim eğitim sistemimizde birtakım düzenlemeler yapmamız, etik değerleri de tüm bilim dallarında zorunlu hale getirip, bu değerlere uygun nesiller yetiştirmemiz gerekiyor.”
TEKNOLOJİ FOTOĞRAFININ ARDINDA MANEVİ KİRLİLİK VAR
Günümüzde teknolojinin insan hayatına katkıları kadar götürdükleri olduğunu da belirten Çevre Kuruluşları Dayanışma Derneği (ÇEKÜD) Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Yorulmaz ise, teknolojinin nimetlerinin maalesef külfet, çoğu zaman da hayatı zehir eden birer canavar haline geldiğine işaret ettiği konuşmasında şu görüşleri dile getirdi: “Genetiği bozulmuş gıdalar, genetiği bozulmuş hayvanlar, bu kirliliğin görsel sonuçlarını sunan ses ve ışık gibidir. Tüm bunlar bize güzel ambalajlar içinde sunulurken, bundan insanlar ne kazanıyor, çevre ne kaybediyor? Bu doğrultuda yapılan popülist söylemler, küresel salgın halinde yayılan kanseri, şiddeti, obeziteyi, hatta intiharları anlatmaya yetiyor. Nimet olarak sunulan bu külfetin fotoğrafının arkasındaki maddi ve manevi kirliliği görmek zorundayız. Teknolojinin arkasındaki fotoğraf iyi incelendiğinde, teknolojinin maddi kirlilik kadar manevi kirlilik de bıraktığı görülmektedir. Ve manevi kirlilik, maddi kirlilikten daha derin izler bırakıyor maalesef. İster gelişmiş, ister üçüncü dünya ilkesi olsun, herkes aynı kaygıyı paylaşıyor. Günümüzde görünür kirlilikleri bertaraf etme konusunda bir hayli yol aldık ama ya görünmeyen kirlilikler? İşte asıl mesele budur. Hayatı yeniden anlamlandıracak sosyal dönümü hep birlikte başlatmamız gerekir. Hz. Peygamber’in ashabını bir ekmek kırığını, bir damla suyu nasıl israf etmeyeceğini düşünür seviyeye getirelim. ”
Sempozyumun birinci günü Prof. Dr. Türkay Dereli, Prof. Dr. Bilal Sambur ve Su Yönetimi Genel Müdür Yardımcısı Abdurrahman Uluırmak’ın katıldığı kapanış ve değerlendirme oturumuyla sonar erdi.
75 AKADEMİSYENDEN, 48 TEBLİĞ
Adıyaman Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Talha Gönüllü’nün ‘Çevre ve Ahlak Misyonerliği’ konulu açılış konuşmasının ardından, çeşitli fakültelerden gelen 75 öğretim üyesi, 48 tebliğ sundu. İşte Çevre ve Ahlak Sempozyumu’na katılan akademisyenler ve sundukları tebliğler:Oturum Başkanı: Prof. Dr. Mesut Erdal:Yrd. Doç. Dr. Hüseyin Akyüz: Çevre Dostu Bir Elçi: Hz. Muhammed Doç. Dr. Fatih Erkoçoğlu: Hz. Peygamber ve Çevre Bilinci Prof. Dr. Talat Sakallı : Hz. Peygamber’in Evrensel Mesajlarındaki Çevre Bilincine Güncel Bir Bakış Prof. Dr. Mehmet Eren: Çevrenin Korunması Hususunda Hz. Peygamber’in Sit Alanı Uygulamaları
Oturum Başkanı: Prof. Dr. Ali Akpınar:Yrd. Doç. Dr. Veysel Nargül: : İslam Hukukunun Çevre Koruma Algısı Üzerine Yrd. Doç. Dr. Savaş Kocabaş : Çevreyi Korumaya Esas Teşkil Edecek Bazı İslam Hukuku Kaideleri Avukat Doğan Karaoğlan : Çevre Hukukla Değil Ahlakla Korunur Arş. Gör. Ramazan Korkut :Fıkıh Kültürümüzde Temizlik Anlayışı ve Çevre Bilincinin Yeniden Okunması:Oturum Başkanı: Prof. Dr. Ramazan Altıntaş Prof. Dr. İsa Yüceer : İslam Ahlakının Temel İlkeleri Yrd. Doç. Dr. İbrahim Keskin : İslam’ın Kulluk Bilinci ve Ekolojik Krize Yönelik Sosyolojik Bir Yaklaşım Prof. Dr. Davut Aydüz : İslam’da Ağaca Verilen Önem Arş. Gör. M. Raşit Akpınar : “Sosyal Ağ” Çevrelerine Fıkhî Bir Bakış Yrd. Doç. Dr. Mustafa Ünverdi : İnanan İnsanda Küresel Çevre Sorumluluğunun Teolojik Nedenleri Prof. Dr. Bilal Sambur : Çevre Etiğinin Teolojik Temelleri Yrd. Doç. Dr. Vehbi Ünal : Tüketim Kültürü ve Çevre Bilinci Prof. Dr. Hüsamettin Erdem : İsraf, Tüketim Çılgınlığı ve Çevre Kirliliği İsmail Bingöl : Edebi Ürünlerde Çevre Konusunun Dile Getirilişi ve Bunun Çevre Bilincimize Etkisi Yrd. Doç. Dr. Nazire Erbay : Leylâ vü Mecnun Mesnevîlerinde Toplumsal Normlar: Çevre ve Ahlak Okutman Sühendan Arıkan : Evliya Çelebi Seyahatnamesine Göre İstanbul ve Bursa’daki Bahçe ve Meralar Prof. Dr. Alim Yıldız : Şemseddin Sivâsî’ye Göre İslam Şehrinin Ahlak Çarşısı Prof. Dr. Kadir Özköse : Tasavvuf ve Ekoloji Yrd. Doç. Dr. Sema Özdemir : Sûfî Düşünceye Göre Çevre Bilincinin Ontolojik Temelleri Doç. Dr. Musa Kazım Arıcan : Mevlana ve Ekoloji Arş. Gör. Büşra Çakmaktaş : İnsan Ahlakı Bağlamında Mesnevî’de Balık Metaforunun Tasavvufî Yorumu Doç. Dr. Münir Yıldırım : Çevre Dinamiklerinden Toprak ve Dinlerde Toprak Algısı Yrd. Doç. Dr. Ayşe Eroğlu : Zeugma Kenti’nde Su ve Ekolojik Dengeye Etkisi Seher Keçe Türker : Asurlu Tüccarların Ticaret Ahlakı ve Çevre Bilinci Doç. Dr. Cavid Qasımov: Osmanlı Ordusunun Çevre ve Ahlak Anlayışı Dr. Mustafa İlboğa – Dr. H. Hüseyin Aygül : Birlikte Yaşama Kültürü Bağlamında İnsan-Doğa Diyalektiği Prof. Dr. Mustafa Yılmaz Kılınç : Mühendislikte Çevre ve Ahlak Kavramı Doç. Dr. Mustafa Yılmaz : Kentlerdeki Bitkilendirmelerin Kültürel Açıdan Değerlendirilmesi Yrd. Doç. Dr. Bahadır Koz : Kahramanmaraş-Adana Otoyolu Çevresindeki Karayosunlarında Ağır Metal Analizleri Yrd. Doç. Dr. Mahmut Avcı : Çevre ve Kültür Felsefesi İlişkisi Prof. Dr. H. Ömer Özden : Kültürümüzde Çevre Bilinci ve Sorumluluk Doç. Dr. Nejdet Durak – Yrd. Doç. Dr. Ayşe Sıdıka Oktay : Çevre Etiğini Atasözleri Bağlamında Düşünmek Yrd. Doç. Dr. İsmail Kıvrım : Ahilik Kültüründe Birey-Çevre İlişkisinin Etik İlkeleri Prof. Dr. Muhammed Şevki Aydın : Varlık Bilincine Dayalı Çevre Ahlakı Yrd. Doç. Dr. Mahmut Çınar : Çevre-İnsan Arasındaki İlişki “Emanet” Merkezlidir Prof. Dr. Celaleddin Çelik : Çevresel Kriz ve Sekülerleşme İlişkisine Çevre Bilinci Temelinde Kritik Bir Yaklaşım Süleyman Yapıcı : İslam ve Çevre-İnsan ve Çevre Yrd. Doç. Dr. Dilaram Akramova : Ahlak-Çevre İlişkisi ve Eğitim Doç. Dr. Huriye Martı : Çevre Ahlakının Eğitime Bakan Yüzü Doç. Dr. Arif Özsağır – İlyas Bayar: Ahlaksız İktisadın Neden Olduğu Negatif Dışsallıklar Doç. Dr. Ali Kurt : Hayvan Deneylerinde Türkiye’de Uygulanan Etik Kurallar Öğr. Gör. Mehmet Bulğen : Tanrı-Evren İlişkisi Bağlamında Çevre Meselesi Prof. Dr. İlyas Çelebi : Adudüddîn el-Îcî’nin Ahlak Risalesi Bağlamında Aile ve Şehir Ahlakı Prof. Dr. Hakan Altıntaş – Dr. Ahmet İhsan Şatır : Modern ve Post-modern Dünyada Çevre Bilincinin Dünü, Bugünü ve Yarını Doç. Dr. Hüseyin Koçak – Arş. Gör. Ahmet Ayhan Koyuncu : Modern ve Post-modern İnsan-Doğa Anlayışına Eleştirel Bir Yaklaşım